29 oktober 2020

Initiatiefvoorstel SGP m.b.t. hondenuitlaatbeleid unaniem aangenomen

Een van de grootste overlastgevers is hondenpoep op de stoep of in het gras. Wie kent niet de momenten waarop de kinderen met poep onder hun schoenen binnenkomen. En de schoonmaakacties die vervolgens nodig zijn. Ondanks de ambitie in het Raadsprogramma is de SGP-fractie van mening dat er nog steeds veel overlast ervaren wordt. Dit blijkt ook uit ons periodiek onderzoek naar de leefbaarheid en veiligheid in Veenendaal.

Daarom is onze fractie al geruime tijd met dit onderwerp bezig. Want het hondenuitlaatbeleid zoals we dat in Veenendaal kennen, is gedateerd. We hebben daarom de afgelopen maanden gewerkt aan een initiatiefvoorstel om te komen tot modernisering van het hondenuitlaatbeleid in Veenendaal. In de gemeenteraad van 26 oktober jl. is hierover gedebatteerd en gestemd. Het raadsvoorstel is met 33 stemmen voor – dus unaniem – aangenomen. Daar zijn we vanzelfsprekend erg blij mee!

De kern van het initiatiefvoorstel is dat hondenbezitters overal in Veenendaal hun hond mogen uitlaten. Alleen voor het centrumgebied geldt een vergunningplicht. En overal in Veenendaal geldt dat hondenbezitters de uitwerpselen van hun hond(en) opruimen, met uitzondering van de omheinde losloopgebieden. Dit kan alleen als voor de hondenuitlaatplaatsen – vaak grasstroken langs de stoep – een opruimplicht geldt. Dan is het voor iedereen klip en klaar: hondenpoep ruim je gewoon op in Veenendaal. Dat is primair de verantwoordelijkheid voor de hondenbezitter. De gemeente dient te zorgen voor eenduidigheid en duidelijkheid.

Die eenvoud en eenduidigheid is belangrijk voor de hondenbezitter zelf. Maar ook voor de omgeving. Inwoners van Veenendaal moeten hondenbezitters die zich niet aan de regels houden kunnen aanspreken zonder uitgebreide discussies over dat wat wel of niet mag op een bepaalde plek. Of over het begin- en eindpunt van een uitlaatstrook. Het moet klip en klaar zijn dat overal in de openbare ruimte – met als enige uitzondering omheinde uitlaatveldjes – een opruimplicht geldt.

We hopen dat met deze eerste stappen in het moderniseren van het hondenuitlaatbeleid de overlast afneemt. Daarvoor hebben we iedereen nodig! Maar de eerste en grootste verantwoordelijkheid ligt bij de hondenbezitter zelf. We zijn blij dat veel hondenbezitters die verantwoordelijkheid ook voortreffelijk invullen. Voor de personen die dit nog niet doen, hopen we dat de communicatie vanuit de gemeente die momenteel opgestart wordt, de aanleiding is om die verantwoordelijkheid wel te gaan nemen. Alleen zo wordt Veenendaal schoner. En is onze leefomgeving prettiger: niet alleen voor de hondenbezitters, maar voor alle Veenendalers!

Dick Both, fractievoorzitter SGP