17 april 2021

Geen windmolens in Veenendaal, ook niet net over de grens

In mei 2020 heeft de SGP - samen met Lokaal Veenendaal, de VVD en Pro Veenendaal - een amendement ingediend om expliciet in onze Omgevingsvisie op te nemen dat er in Veenendaal geen ruimte is voor windmolens. Daarvoor is ons grondgebied veel te klein. Achtien raadsleden stemden voor, 14 raadsleden stemden tegen en waren niet bereid een helder statement af te geven. Het amendement is te vinden via de volgende link: https://veenendaal.raadsinformatie.nl/modules/6/moties_en_amendementen/581371?parent_event=671197

Deze politieke uitspraak vanuit Veenendaal is heel belangrijk voor het lopende onderhandelingstraject in de RES van Food Valley. In het eerste concept is ons amendement goed verwerkt en blijft Veenendaal gevrijwaard van windmolens. Maar net over de grens zoeken buurgemeenten Renswoude en Utrechtse Heuvelrug de grens op, door na te denken over grote windmolens dicht bij Veenendaal.

Met grote impact voor veel Veenendalers. Het is nog concept, het zijn zoekgebieden. Juist daarom is het nodig dat iedereen zijn stem laat horen richting de gemeenten Renswoude en Utrechtse Heuvelrug. Als inwoner van Veenendaal(-west), als College van BenW, als politieke partijen.

De SGP staat positief-kritisch tegenover de duurzaamheidsambities. Die zijn nodig. Maar bij de invulling is windenergie m.b.v. grote windmolens geen optie in dit dichtbevolkte stukje Nederland. Gelukkig zijn er steeds meer alternatieven die ook een belangrijke bijdrage leveren, maar veel minder impact hebben op de omgeving. Daar willen we vol voor gaan!

Dick Both, SGP Veenendaal