9 december 2021

Raadsvragen SGP ontwikkelingen IKC Groenpoort

Schriftelijke vragen n.a.v. ontwikkelingen IKC Groenpoort

4 december 2021

In juni jl. is door de gehele raad, met uitzondering van de SGP-fractie, bij amendement besloten een nieuwe school te bouwen in Veenendaal Oost. Tijdens de beeldvormende avond van 30 november is uitgebreid aandacht gegeven aan de actuele ontwikkelingen in Veenendaal Oost: het ging over de Rondweg Oost en de ontsluiting van de wijk, het ging over het bestemmingsplan Groenpoort en ook over IKC Groenpoort, zoals de nieuwe school is gaan heten.

De informatie over IKC Groenpoort heeft de SGP-fractie bijzonder verontrust. En ook nieuwe vragen opgeroepen. Omdat een aantal een technisch karakter hebben, stellen we deze vragen schriftelijk.

1. Er zijn zorgen geuit over de verkeerssituatie in Groenpoort als deze school er komt. Er wordt een verkeersanalyse gemaakt, de aansluiting op de Rondweg lijkt een (onoverkomenlijk) probleem (voor de provincie). Wanneer is de verkeersanalyse afgerond? En wat betekenen de plannen voor een school met deze omvang voor het totale bestemmingsplan van Groenpoort en alle keuzes die gemaakt zijn bij het ontwerp van deze wijk, terwijl er toen nog geen rekening werd gehouden met een school, en zeker niet met deze omvang? Wat gaat het college doen om te voorkomen dat we letterlijk een herhaling krijgen van wat zich nu in Buurtstede en Veenderij afspeelt m.b.t. verkeersopstoppingen, grote drukte bij het begin en einde van de schooldag?

2. Er is ook gesproken over de grond. Er is 3500 vierkante meter grond nodig, zo hebben we gehoord. Kavel 25, een bouwclaim van de gemeente, wordt hiervoor ingezet. Ten koste van 40 woningen. Ook moet er grond worden aangekocht tegen de waarde van woningbouw. We horen graag zo snel als mogelijk is wat deze switch in bestemming de gemeente uiteindelijk kost. Zowel het niet kunnen ontwikkelen van kavel 25 voor 40 woningen, als het aankopen van grond.

3. OVO heeft aangegeven aanpassingskosten te gaan berekenen vanwege aanpassingen in de openbare ruimte vanwege de plannen van deze school. Dit omdat het bestemmingsplan zo goed als klaar is en er bij het ontwerp op geen enkele manier rekening is gehouden met de inpassing van een school. We horen graag zo snel als mogelijk is wat de hoogte van dit bedrag is.

4. Voor de SGP-fractie wordt opnieuw en nog nadrukkelijker duidelijk dat een dergelijk majeur besluit niet bij amendement genomen moet worden. Veel implicaties zijn niet voorzien. Met alle gevolgen van dien voor de huidige inwoners van Veenendaal Oost en de toekomstige inwoners van Groenpoort, maar ook voor de gemeentelijke financiën. Gezien de presentatie op de beeldvormende avond is het maar de vraag of de provincie überhaupt akkoord gaat met dit plan. Vanwege de enorme (tijds)druk op de ontwikkeling van Groenpoort is duidelijkheid geboden. Ziet het college de bouw van deze school met de inzichten die inmiddels zijn opgedaan als een realistisch plan? Hoe ziet het proces de komende maanden eruit en welke  finale beslismomenten worden ingebouwd? Kan het College ons toezeggen dat er niets onomkeerbaars gedaan wordt in de onderzoeksfase waarin we verkeren? En dat het bestemmingsplan wat bijna gereed is uitvoerbaar blijft zonder aanpassingskosten?

5. In de presentatie over IKC Groenpoort werd ook gesproken over het in kaart brengen van de impact op het Ontmoetingshuis. Wat werd hiermee bedoeld? We kunnen diverse zaken bedenken, maar horen graag de reactie, gekoppeld aan financiële consequenties van deze opmerking.

Bij voorbaat hartelijk dank voor de beantwoording van deze vragen.

Een vriendelijke groet, namens de SGP-fractie,

Dick Both