29 april 2016

Raad Veenendaal stemt voor invoering koopzondag

Met verslagenheid kijkt de SGP-fractie terug op de raadsvergadering van donderdagavond 28 april.

Tijdens de behandeling van het initiatiefvoorstel ter vitalisering van het winkelcentrum kwam Lokaal Veenendaal totaal onverwacht met een amendement om per 1 juli 2016 de koopzondag in te voeren. Het amendement is vervolgens bij meerderheid van stemmen aangenomen.

Om de Gelderlander te citeren: ‘Zij maakte gebruik van de afwezigheid van drie raadsleden van de ChristenUnie’. De SGP-fractie betreurt deze opportunistische gang van zaken zeer. De koopzondag is voor Veenendaal een zeer aangelegen onderwerp bij voor- en tegenstanders wat diepe scheidslijnen trekt door de Veenendaalse samenleving. Het is onbegrijpelijk en ongewenst dat een thema met een dergelijke maatschappelijke impact op deze manier en op dit moment, middels een totale overrompelingstactiek, opnieuw op de agenda wordt gezet.

En veel Veenendalers op 29 april wakker worden en vol verbazing de koppen in de kranten zien. Zoals de kop boven deze bijdrage.

Zeker, de detailhandel heeft het moeilijk. Ook in Veenendaal. Als SGP-fractie vinden we het van belang dat Veenendaal economisch vitaal is en blijft. Een vitale economie is immers belangrijk voor de werkgelegenheid van duizenden mensen en het welzijn van alle burgers van Veenendaal.

De SGP-fractie ziet een koopzondag zeker niet als een oplossing, nog los van de voor ons zwaarwegende, principiële bezwaren. De berichten vanuit Capelle aan de IJssel de afgelopen dagen zijn illustratief.

Juist omdat een vitale economie ons na aan het hart ligt en we – mede door de inspanningen van de raad, het college en verantwoordelijk wethouder Verloop – mooie initiatieven zien ontstaan, hebben VVD, CDA en SGP een initiatiefvoorstel ingediend om een extra impuls te geven aan het winkelcentrum tijdens de zes dagen dat de winkels geopend zijn. U heeft hier meer over kunnen lezen in de Veenendaalse Krant.

Door deze onbegrijpelijke en onverwachte actie van Lokaal Veenendaal zagen we ons – net als mede-initiatiefnemer CDA – genoodzaakt tegen het initiatiefvoorstel te stemmen. Met het aannemen van dit amendement is de koopzondag in Veenendaal er nog niet. Eerst moet namelijk de winkeltijdenwet aangepast worden. Dat kan op z’n vroegst in de gemeenteraadsvergadering van juni.

We hopen, bidden en werken dat in deze vergadering alsnog de koopzondag bij meerderheid van stemmen zal worden afgevoerd van de agenda en Veenendaal en de werkers in de detailhandel een heilzame dag van rust mogen behouden.

Dick Both, fractievoorzitter SGP