25 juni 2021

Onderwijshuisvesting Veenendaal Oost

Raad 24 juni 2021

Investeren in onderwijs is investeren in onze kinderen en jongeren. Daarom hebben we in Veenendaal een ambitieus Integraal huisvestingsplan vastgesteld nog geen jaar geleden. Een plan, opgesteld door de schoolbesturen en de gemeente, met een flinke ambitie en een strakke planning. Diverse scholen bereiden zich voor op nieuwbouw of ingrijpende verbouw van hun school. En dat is belangrijk, want Veenendaal kent te veel schoolgebouwen die oud zijn, veel onderhoud behoeven of niet meer passen bij nieuwe onderwijskundige inzichten.

De afgelopen maanden hebben we heel veel gesproken over het Ontmoetingshuis, wat drie scholen huisvest. Een prachtig schoolgebouw, enkele jaren geleden fors uitgebreid, zit bijna vol. En dit betekent dat er leerlingen gehuisvest moeten worden op locaties in de nabijheid van het Ontmoetingshuis. Niet ideaal. Zeker niet. De oorzaak is voor een flink deel te wijten aan de aantrekkingskracht van de scholen en hun onderwijsconcept. Dit trekt niet alleen mensen vanuit Veenendaal Oost, maar ook heel veel leerlingen van daarbuiten. Zij komen ’s morgens de wijk in om hun kinderen te brengen en halen hun kinderen ’s middags weer op. Schoolbesturen, ouders en personeelsleden roerden zich. Er werden grote woorden gebruikt, ook naar de verantwoordelijke wethouder. Als zou er iets onverantwoords en onrechtmatigs worden gevraagd… En helaas lekten onderhandelingsstukken op een vreemde manier uit en kwamen bij enkele fracties terecht.

Voor de SGP-fractie is niet alleen de vraag: wat willen de ouders graag? Of wat wil Wereldkidz graag. Natuurlijk willen zij en wij het allerbeste voor hun kinderen en scholen. Aan ons de taak om een bredere afweging te maken. Daarin spelen voor ons nog enkele andere vragen een rol:

1. Wat is onze wettelijke verantwoordelijkheid?
  2. Wat is ons lokale beleid?
  3. Wat is goed voor alle kinderen en scholen in Veenendaal?
  4. Wat is uitlegbaar en verdedigbaar naar alle scholen, schoolbesturen?

De onafhankelijke bezwaarschriften heeft recent een belangrijk stuk werk opgeleverd door een bezwaar van Wereldkidz af te wijzen. In de reactie is een heldere juridische basis gelegd. De lijn zoals gehanteerd door het college is de lijn die passend is kijkend naar wet- en regelgeving. Een letterlijk citaat uit het advies van bezwaarschriftencommissie: ‘Gegeven het beginsel van passend en thuisnabij onderwijs, is de commissie van oordeel dat het college zich op het standpunt heeft kunnen en zelfs moeten stellen dat leerlingen van Balans buiten het Ontmoetingshuis worden gehuisvest’ (pagina 4) Er is voldoende geschikte huisvesting in de nabijheid van Veenendaal Oost en die ruimte wordt scholen die vol zitten aangeboden. Niet ideaal, wel de wettelijke lijn. En de lijn die we in Veenendaal al jaren toepassen, ook onder leiding van onze vorige wethouder van Onderwijs, mevr. Kundiz van D66. Zij schreef in het IHP 2015-2020: ‘De keuze om een meer wijkgerichte benadering te hanteren kan betekenen dat bij groei van de school door leerlingen ook van buiten de eigen wijk er doorverwezen moet worden naar leegstand buiten de eigen wijk’.

En dan ons lokaal beleid. We hebben als gemeenteraad een heldere ambitie geformuleerd: we gaan voor minder schoollocaties en voor het terugdringen van duizenden vierkante meters leegstand. Een zeer terechte ambitie. Extra vierkante meters bijbouwen voor miljoenen euro’s terwijl er in een straal van 2 kilometer 5000 vierkante meter onderwijshuisvesting leegstaat is niet goed. Datzelfde geldt voor de gezamenlijke afspraak het aantal schoolgebouwen terug te brengen de komende jaren. Om nog maar niet te spreken over de mogelijke consequenties voor het gehele IHP en de scholen. En zeker ook  de planning daarvan.

De SGP-fractie heeft zich bestuurlijk opgesteld in dit dossier. We hebben belangenbehartiging verre van ons gehouden. En gezocht naar dat wat goed is voor álle kinderen en scholen in Veenendaal. Dat is niet het bouwen van een nieuwe school in Groenpoort. Dat is het uitvoeren van ons IHP. Afwijken van ons beleid als gemeente en schoolbesturen legt een bom onder ons IHP en creëert een uiterst riskante precedentwerking. Er zijn meer scholen werkzaam op meerdere locaties, er zijn meer scholen met ruimteproblemen, er zijn talloze scholen in oude schoolgebouwen. Een bestuurlijke benadering, gebaseerd op wet- en regelgeving en lokaal beleid, geeft houvast en duidelijkheid. Ook voor de komende jaren.

Wat is goed voor Veenendaal? En voor alle scholen in Veenendaal?

• Een gemeenteraad die staat voor het eigen beleid. En die niet het overeengekomen beleid van op één na alle schoolbesturen doorkruist. Met alle gevolgen van dien. Deze amendementen leggen als ze aangenomen worden een bom onder het IHP.
  • Dat we naar de (nabije) toekomst kijken. Met slappe knieën creëren we de komende jaren een onhoudbare onderwijshuisvestingsportefeuille. Waar uiteindelijk heel veel schoolbesturen de dupe van worden.
  • Besturen die hun verantwoordelijkheid nemen. We maken gezamenlijk beleid op dit thema in een Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO). Dat vraagt om een coöperatieve, meedenkende houden. Die hebben we bij verschillende besturen waargenomen en daar danken we hen voor. In het bijzonder CPOV met het gemaakte gebaar inzake tijdelijke huisvesting. En bij het bestuur van Wereldkidz hebben we die coöperatieve houding niet opgemerkt. We begrijpen dat ieder bestuur strijdt voor de eigen school en dat is ook goed. Maar zolang schoolbesturen met meerdere locaties in Veenendaal zich niet verantwoordelijk voelen voor spreidingsbeleid binnen hun eigen scholen, is het einde zoek.

Onze conclusie is dat scenario 1 – het huidige IHP-beleid uitvoeren zoals met elkaar afgesproken vorig jaar – het beste scenario is. We hebben enkele weken geleden aangegeven dat we – om de voortdurende impasse te doorbreken – eventueel ook met scenario 8 zouden kunnen leven. Nu de kaarten er zo voor lijken te liggen dat een brede meerderheid in deze raad niet voor het raadsvoorstel (scenario 8) maar voor het amendement met scenario 4 zal gaan, wat een nog veel slechter scenario is, zal mijn fractie én tegen het raadsvoorstel stemmen en tegen beide amendementen. En worden we gehouden volledig voor het vastgestelde IHP te stemmen.

Dick Both